Köpvillkor

Allmänt

För företag, inklusive enskilda näringsidkare, gäller Köplagen, som är dispositiv, vilket innebär att avtal mellan företag gäller i första hand före lagen.

Övergiven kundvagn

Om du har lagt varor i kundvagnen utan att fullfölja köpet, e-postar vi en kom-ihåg-lista till dig över de produkter som du lagt i kundvagnen, förutsatt att du:

  • prenumererar på vårt nyhetsbrev,
  • eller är registrerad kund hos oss,
  • eller har angett din e-postadress hos oss på annat vis.

Detta är en extra kundservice för att göra ditt köp hos oss så smidigt och enkelt som möjligt. Du kan när som helst återskapa kundvagnen med alla varorna i eller låta bli. Du behöver således inte agera om du ej önskar fullfölja köpet.

Pris och tillgänglighet på produkterna baseras på tidpunkten då du la produkterna i kundvagnen. Vi förbehåller oss rätten att ändra priserna något i samband med olika kampanjer med utlöpsdatum. Produkterna kan också ha sålts slut.

Beställning

Beställningar kan göras via vår webbsida www.comet.nu. Det går även bra att skicka e-post till oss på order@comet.nu eller att besöka oss på vår utställning på Gustavslundsvägen 19C i Eslöv. Vid besök, var vänlig och ring innan. I den mån det går, ange produktnummer vid beställning för snabbare och lättare hantering.

Vi skickar din order mot en frakt på 189:- oavsett köpesumma. Undantag: Gäller endast inom Sverige.
För utlandsförsändelser tillkommer alltid separat uträknad frakt som meddelas kund innan leverans.

Det är kund som ansvarar för att beställningen är korrekt och att adressuppgifter är korrekta. Vid felaktig adress eller felaktig beställning, då paket returneras till Comet Norden AB, faktureras kund för extra faktiska fraktkostnader.

Betalningsvillkor och Leverans

Betalning sker mot 30-dagars faktura (skickas via Fortnox Finans), via Swish eller enligt annan överenskommelse. Vid beställningsvaror debiteras 20% i förskott. Vi utför alltid en anmärkningskontroll. Ser vi att kund har anmärkningar skickas varor alltid mot förskottsbetalning. Efter förfallodatum debiteras enligt lag en dröjsmålsränta 8% + ref. ränta. För varje betalningspåminnelse debiteras en påminnelseavgift på 75 kr. Fakturor skickas alltid via mail såvida kund inte önskar att den ska skickas med post. Skickas fakturor med post tillkommer en faktureringsavgift på 39:-. Levererade varor förblir Comet Norden AB's egendom tills full betalning erlagts.

Övrigt: Vi förbehåller oss rätten att justera priserna vid eventuella valutaförändringar. Vi förbehåller oss även rätten till produkt- och sortimentsändringar utan föregående avisering. Vi reserverar oss för eventuella tryckfel. Alla priser anges exkl. moms.

Lagervara levereras inom 5 arbetsdagar, övriga varor 2 - 4 veckor. Comet Norden AB tar inget ansvar vid försenad leverans av tredje part. Produkterna skickas alltid som spårbara paket. Vissa produkter kan skicka direkt från centrallager i Europa och kan då ta något längre tid att leverera. Minsta frakt är för närvarande 189:- exkl. moms. Det går även bra att hämta upp produkterna efter överenskommelse på vårt lager på Gustavslundsvägen 19C i Eslöv. Montering och leverans kan ske med vår egen transport efter överenskommelse och mot ersättning. Produkterna skickas annars omonterade. Comet Norden AB tar inte ansvar för, av kund, felmonterade produkter. Monteringsanvisningar medföljer varje produkt. Anmärkningar på levererade varor skall göras inom 8 dagar efter varornas/fakturans mottagande.

Eventuell transportskada skall omgående vid mottagandet av godset anmälas till transportföretaget (direkt till chauffören). Vid transportskada ska chauffören göra en notering på fraktsedeln innan du skriver på leveransmottagandet och hen lämnar leveransadressen. Inspektera därför emballaget väl vid mottagandet för en eventuell reklamation till transportföretaget.

PostNord företagspaket - Man får sin beställning levererad till företagets leveransadress. Sker vanligtvis vardagar mellan 07.00 - 17.00. Är du inte på plats under de angivna tiderna, meddela då detta till oss vid beställning. I annat fall kommer paketet att gå vidare till PostNords utlämningsställe för avhämtning.

Pall - Kund får sina varor levererade till företagets leveransadress. Detta leveranssätt används då det är större beställningar eller beställningar av stora varor (t ex behandlingssängar). Debitering av pall tillkommer med 250:-

I butik - Kund kan välja att själv hämta ut sina varor i butik, dvs. på Gustavslundsvägen 19C i Eslöv.

DHL ServicePoint - Paketet lämnas till närmsta DHL utlämningsställe för avhämtning av kund när det passar. Paketet måste dock hämtas ut inom 7 dagar. Detta val fungerar endast då beställningen får plats i ett paket. Blir det fler paket kommer vi automatiskt att ändra sändningen till PostNord då de hanterar fler paket på samma sändning.

Förutom ovanstående leveranssätt kan man välja följande tillägg:
Avisering - Om man vill att transportbolaget tar kontakt med dig för att bestämma dag och ungefärlig tid då de kan komma ut till företagets leveransadress. En avgift på 150:- exkl. moms tillkommer.

Inbärning av styckegods och pall - Styckegods och pallar bärs inte in till fastigheten. Önskas inbärning, fråga oss om pris.

Vill du välja ett tillägg vid beställning, ange detta vid beställning.

Vill du att vi skickar din försändelse med brev? Meddela oss detta i så fall antingen via e-post eller vid beställning på vår hemsida. Observera att brev skickas på kundens eget ansvar då Postnord inte ger någon leveransgaranti på brevleveranser. Kommer brevet bort kan vi alltså inte göra någon reklamation och fakturan måste ändå betalas av kund.

Kund ansvarar för att rätt leveransuppgifter anges. Går paket i retur pga felaktiga adressuppgifter betalas returkostnaden samt eventuell omsändning av paket av kund.

Oavhämtad försändelse

Det är ditt ansvar att lösa ut försändelsen på utlämningsstället inom den tid, som står angivet på avin. Om du inte kan ta emot paketet vid leverans, eller inte hämtar ut ditt paket på utlämningsstället, skickas det tillbaka till oss, och vi kan då komma att debitera dig en skälig summa för frakt- och administrativa kostnader. Betalas inte denna kostnad, lämnas kravet till inkasso.

Ändring av beställning

Du kan göra ändringar i din beställning av lagerförda varor fram till dess att beställningen har effektuerats. Om ändringen godkänns kommer eventuella prisdifferenser att regleras enligt det pris, som gäller vid ändringstidpunkten.

Avbeställning

En avbeställning är inte giltig förrän du mottagit bekräftelse från oss. Du kan avbeställa din order utan kostnad för dig fram till dess att beställningen har effektuerats. Efter denna tidpunkt är du, som beställt till ditt företag, skyldig att ta emot leveransen. Företag som avbeställer en specialtillverkad vara måste betala ersättning för havda kostnader fram till avbeställningen samt för utebliven vinst.

Reklamationer

Om du som är företagare mottagit en skadad produkt, eller vi skickat fel vara, ska du reklamera snarast efter att du tog emot varan. Den skadade respektive felaktigt skickade varan ska återsändas i originalförpackning och med samma transportföretag, som när den mottogs, tillsammans med en utförlig beskrivning av felet.
Du ska i så fall reklamera via vår hemsida genom att följa instruktionerna under fliken ”Kundtjänst”. 

Returer

Intakta returer krediteras till 80% för att täcka uppkomna kostnader. Varan måste vara oanvänd och i originalförpackning. Kom ihåg att förpacka produkten väl (i kartong, ej papper eller plastpåsar) innan den skickas till oss för att undvika transportskador. Returen måste anmälas inom 8 dagar efter mottagandet av produkten. Frakter betalas alltid av kund. Beställda, ej utlösta försändelser, debiteras med fraktkostnader samt en expeditionsavgift på 150 kr exkl. moms.

Garantier

Våra produkter omfattas av 1 års garanti gällande material- och/eller produktionsfel.  Förbrukningsmaterial omfattas inte av garantin. Comet Norden AB utför alltid kvalitetskontroller på produkterna innan de lämnar vårt lager ut till kund. Garantin avser felaktigheter som uppkommit vid normalt bruk av produkten. När ett fel upptäcks ska det omgående anmälas till Comet Norden AB. Produkten ska därefter inte användas utan omgående skickas in för undersökning. Om produkten används trots att den är defekt riskerar felet att förvärras och garantin slutar gälla. För att kunna åberopa garantin måste kvitto kunna uppvisas för att kunna styrka inköpsdatum. För kunder som uppfyller garantikraven kommer Comet Norden AB att laga eller byta ut produkten. I samband med garantireparationen betalas frakter och eventuella merkostnader av kunden då det skickas till Comet Norden AB. Comet Norden AB betalar returfrakten till kund. Vid undersökning där inget fel kunnat påvisas eller då kund inte vill genomföra föreslagen reparation, betalas frakter tur och retur av kund samt undersökningskostnad. Kund ska alltid kontakta Comet Norden AB innan produkten skickas in till oss. Kom ihåg att förpacka produkten tillsammans med alla tillbehör (exempelvis sladdar, handenheter, etc.) samt att  produkten ska förpackas väl (i kartong, ej papper eller plastpåsar) innan den skickas till oss för att undvika transportskador. Vi rekommenderar alltid att spara originalkartonger. Comet Norden AB ansvarar inte för skador som uppkommit under transport pga bristfällig emballering utförd av kund. Garantin gäller inte för defekter och skador som uppkommit av felaktig hantering. 

GDPR

Den 25 maj 2018 inträdde lagen som ersätter PUL och innefattar hantering och insamling av personuppgifter. Vi är anpassade till den nya  GDPR lagen. 
För att kunna hålla god service gentemot våra kunder har vi sparat den information ni lämnat till oss i samband med t ex beställningar eller events. Vill du inte ha dessa uppgifter sparade hos oss tar vi givetvis bort dem. Hör då av dig till info@comet.nu så raderar vi all info vi har om dig som kund. Observera att GDPR lagen inte gäller juridiska personer.

Tryckfel m.m.

Vi reserverar oss mot eventuella tryckfel samt mot fel i information och specifikationer vad gäller varor och tjänster som förekommer i vårt sortiment.

Force Majeure

Båda parter ska vara befriade från fullgörande av avtalet om fullgörandet förhindras eller väsentligen försvåras av omständighet som part inte rimligen kunnat råda över eller förutse. Följande och liknande omständigheter skall anses utgöra befrielsegrunder där de hindrar eller försvårar avtalets fullgörelse: eldsvåda, krig, naturkatastrofer, mobilisering, rekvisition, beslag, valutarestriktioner, allmän varuknapphet, knapphet på transportmedel, strejk, lockout, elavbrott, inskränkningar i form av drivkraft samt fel i eller försening av leveranser från underleverantörer som har sin grund i sådan omständighet som avses i denna punkt eller andra omständigheter som part ej kan råda över, som antingen hindrar eller försvårar parts fullgörande i sådan grad, att det ej kan ske annat än till onormalt hög kostnad.

JavaScript seem to be disabled in your browser.

You must have JavaScript enabled in your browser to utilize the functionality of this website.